Fakty i mity na temat zatrudniania pracowników ze Wschodu

Osoby ze Wschodu od lat wspierają polski rynek pracowniczy. W dobie niskiego bezrobocia znalezienie zaufanych pracowników jest trudne, dlatego przedsiębiorcy coraz chętniej kierują swoje oferty właśnie do pracowników spoza Polski. Niestety, wokół osób zza wschodniej granicy narosło wiele szkodliwych mitów. Sprawdź fakty i mity, które zmienią Twoje zdanie o pracownikach ze Wschodu.

Zatrudnienie pracowników ze wschodu oznacza masę formalności — MIT

To prawda, że obywatele krajów spoza UE muszą uzyskać dokument umożliwiający legalny pobyt w Polsce i niekiedy jest to uciążliwy proces. Wszystko to jednak odbywa się bez udziału pracodawcy — obcokrajowcy ubiegają się o pracę w momencie, gdy są w kraju legalnie. Dlaczego? Bo pracodawca ma obowiązek sprawdzić legalność pobytu przed zatrudnieniem. Obcokrajowcy nie chcą więc ryzykować.
Ponadto, gdy firma decyduje się zatrudnić cudzoziemców za pośrednictwem agencji pracy, najczęściej to właśnie ona bierze na siebie obowiązek legalizacji i pobytu kandydatów zza granicy.
Jedyną dodatkową formalnością, z jaką wiąże się zatrudnienie pracowników ze Wschodu, jest konieczność wysłania wniosku do Urzędu Pracy. Jednak i w tym względzie można liczyć na pomoc agencji pracy, która przejmie kwestię monitorowania i pilnowania wszelkiej dokumentacji.

Dowiedz się więcej, jak uzyskać pomoc przy zatrudnianiu cudzoziemców: Legalizacja zatrudnienia ARTTIME

Przyjezdni ze Wschodu stanowią bazę dobrych pracowników — FAKT

Pracownicy ze Wschodu, w tym pracownicy z Ukrainy, tworzą obecnie dużą bazę wykwalifikowanych osób, zarówno w zawodach fizycznych, jak i umysłowych. Mitem jest, że zatrudnienie ze Wschodu dotyczy wyłącznie prostych prac fizycznych. Imigranci bardzo często mają duże doświadczenie i wyższe wykształcenie, co doskonale widać w branży medycznej. Lekarze ze Wschodu uzupełniają dramatyczne braki kadrowe i podobnie jest w wielu zawodach.
Warto wspomnieć, że zarówno Ukraińcy, Mołdawianie, Białorusini czy Azjaci przybywający do naszego kraju to osoby silnie zmotywowane i chętne do podjęcia wytężonej pracy.

fakty-mity-o-pracownikach-ze-wschodu

Pracownicy z Ukrainy przebywają w Polsce nielegalnie — MIT

Jeśli obywatel Ukrainy lub innego kraju spoza UE przebywa w Polsce nielegalnie, to grozi mu nakaz powrotu do kraju. Co więcej, taka osoba otrzymuje zakaz wjazdu do państw strefy Schengen od 6 miesięcy do nawet 5 lat. Dlatego też, nielegalny pobyt się nie opłaca i naprawdę niewiele osób decyduje się na ryzyko.

Pracowników ze Wschodu i Polaków zatrudnia się na tych samych zasadach — FAKT

Powszechnie uważa się, że pracownicy z Ukrainy pracują więcej od Polaków. To prawda, ponieważ praca jest głównym celem wielu przyjezdnych, którzy chętnie decydują się na dłuższe zmiany i nadgodziny. Mitem jest jednak twierdzenie, że pracownicy ze Wschodu stanowią tanią siłę roboczą. Imigranci pracują na takich samych zasadach, jak Polacy i muszą mieć zapewnione takie same warunki pracy. Dotyczy to również wynagrodzenia. Równe traktowanie jest jedną z zasad wymienionych w Kodeksie pracy.

Pracownicy z Ukrainy kradną pracę Polakom — MIT

Żyjemy w czasach niskiej stopy bezrobocia i mimo trudnej sytuacji spowodowanej pandemią, inflacją, a także wojną w Ukrainie, problemów ze znalezieniem pracy w Polsce nie ma. Brakuje zarówno specjalistów, jak i osób na stanowiska niewymagające wysokich kwalifikacji. Dzieje się tak, pomimo znacznego wzrostu liczby pracowników ze Wschodu. Pracodawca nie dyskryminuje Polaków, zatrudniając obcokrajowców.

Zatrudnienie ze Wschodu — niepotrzebne ryzyko, czy korzyści dla firmy?

Zatrudnianie pracowników ze Wschodu cieszy się w Polsce coraz większą popularnością i trudno się temu dziwić. Pracownicy ze Wschodu często są nieocenioną pomocą dla firm zmagających się z nieustannymi lub okresowymi brakami kadrowymi. Problem ten wciąż się niestety pogłębia, zwłaszcza w branży logistycznej, gastronomicznej, produkcyjnej, budowlanej. Zamiast poddawać się uprzedzeniom, warto sprawdzić nowe możliwości.

Podsumowanie

Zatrudnianie obcokrajowców nie jest bardziej ryzykowne i skomplikowane od zatrudniania Polaków. Wszelkie formalności związane z legalizacją pobytu i pracy cudzoziemców może wypełnić agencja pracy, jak również przejąć odpowiedzialność za rekrutację i obsługę kadrowo-płacową. Takie rozwiązanie wydaje się być najlepszym remedium na problem okresowych lub narastających braków kadrowych w firmie.

 

Pozostałe wpisy:

Skuteczny onboarding krok po kroku

Skuteczny onboarding krok po kroku

Wdrażanie nowych pracowników to jeden z najważniejszych procesów w każdej organizacji. To właśnie onboarding decyduje o tym, jak szybko i efektywnie nowy członek zespołu zacznie realizować swoje zadania, a także o jego zaangażowaniu i lojalności wobec firmy. Niestety, wiele organizacji nadal traktuje onboarding jako formalność, ograniczając go do przekazania niezbędnych dokumentów i pokazania biura. Tymczasem skuteczny onboarding to klucz do sukcesu – zarówno nowego pracownika, jak i całej organizacji.

Dlaczego kandydaci nie przychodzą na rozmowę kwalifikacyjną?

Dlaczego kandydaci nie przychodzą na rozmowę kwalifikacyjną?

Mimo odpowiednio zaplanowanych działań, zdarza się, że kandydaci nie pojawiają się na umówionych rozmowach kwalifikacyjnych. Część z nich nawet nie informuje rekrutera o swojej rezygnacji. To sytuacja frustrująca, szczególnie w kontekście czasu i zasobów, które firma poświęciła na wyselekcjonowanie kandydatów, umówienie i przygotowanie spotkania. Dlaczego tak się dzieje i jak można temu zapobiec? Poniżej znajdziesz odpowiedzi na te pytania oraz praktyczne wskazówki.

Jak zbudować zespół sprzedaży z efektem synergii

Jak zbudować zespół sprzedaży z efektem synergii

Stoisz przed wyzwaniem zbudowania lub rozszerzenia zespołu handlowców? Zastanawiasz się, co zrobić, aby ich wyniki były jak najwyższe i jednocześnie osiągane bez niezdrowej, spalającej rywalizacji? Efektywność sales teamu ma źródło nie tylko w indywidualnych talentach, ale przede wszystkim w zdolności do współpracy, wspólnego rozwiązywania problemów i realizowania celów w sposób, który daje więcej niż suma indywidualnych możliwości sprzedawców.

Social media: