Jak rekrutować tymczasowych pracowników?
Rekrutacją tymczasowych pracowników zajmują się agencje pracy tymczasowej. Współpraca z zaufaną agencją oznacza brak problemów kadrowych, optymalizację budżetu i realną oszczędność czasu. Poznaj szczegóły dotyczące tymczasowego zatrudniania pracowników.

Zatrudnianie pracowników tymczasowych
Kwestia zatrudniania pracowników tymczasowych przez agencję pracy tymczasowej jest regulowana ustawą z 9 lipca 2003 roku (Dz. U. 2003 Nr 166 poz. 1608 o zatrudnianiu pracowników tymczasowych). Mowa w niej między innymi o tym, że tymczasowego pracownika można zatrudnić na podstawie umowy o pracę na czas określony lub umowy prawa cywilnego. Z ustawy dowiemy się również o tym, do czego pracodawca jest zobowiązany przy zatrudnianiu osób do pracy tymczasowej. To przede wszystkim konieczność zapewnienia pracownikom odpowiednich szkoleń oraz odzieży ochronnej.
Pracownika tymczasowego nie można zatrudnić, gdy:
- praca jest szczególnie niebezpieczna,
- wybrane stanowisko obejmuje stały pracownik, który uczestniczy w strajku.
Co istotne, większość regulacji prawnych dotyczy umowy zawieranej między pracodawcą-użytkownikiem a agencją pracy tymczasowej, ponieważ to właśnie agencja będzie zajmować się pozyskiwaniem pracowników i podpisywaniem z nimi umów zgodnych z wytycznymi wskazanymi przez pracodawcę-użytkownika.
Jak działa agencja pracy tymczasowej?
Pracodawca, który potrzebuje pracowników tymczasowych, nawiązuje współpracę z agencją pracy tymczasowej. Głównym punktem jest stworzenie umowy regulującej zasady współpracy i charakter zlecanej pracy. W takiej umowie powinny znaleźć się przede wszystkim:
- informacje o przerwach przysługujących pracownikowi,
- ustalenia dotyczące wynagrodzenia i dodatkowych świadczeń.
Pośrednictwo pracy tymczasowej jest regulowane na podstawie art. 29 § 3-33 Kodeksu pracy. Pracodawca użytkownik zawiera umowę z agencją, a agencja rekrutuje i zatrudnia pracowników tymczasowych. Do obowiązków agencji należy także pokrywanie kosztów zatrudnienia. Warto wspomnieć, że pracownik tymczasowy u jednego pracodawcy może być zatrudniony maksymalnie na okres 18 miesięcy, w okresie obejmującym kolejne 36 miesięcy.
Praca tymczasowa a wynagrodzenie, świadczenia, urlop i staż pracy
Pracodawca-użytkownik wspólnie z agencją pracy tymczasowej ustala wysokość wynagrodzenia, które nie może być niższe od rocznych minimalnych zarobków. Wynagrodzeniami i opłacaniem świadczeń związanych z kosztami zatrudnienia zajmuje się agencja.
- Pracownik zatrudniony na umowę o pracę tymczasową ma prawo do zwolnień lekarskich.
- Urlop na żądanie jest możliwy w momencie, gdy pracownik tymczasowy przepracował co najmniej 6 miesięcy.
- W przypadku ciąży możliwe jest przedłużenie umowy (jeżeli początkowo zawarto umowę na dłużej niż miesiąc).
- Praca tymczasowa zalicza się do stażu pracy.
W przypadku, gdy z pracownikiem zawarto umowę cywilnoprawną, powyższe korzyści nie obowiązują, gdyż umowa zlecenie nie podlega pod Kodeks pracy. Tymczasem niezależnie od umowy pracownik tymczasowy powinien być traktowany w miejscu pracy na równi z innymi zatrudnionymi i mieć takie same obowiązki.
Może Cię zainteresować: Obowiązki pracodawcy, który zatrudnia cudzoziemców
Podsumowanie
Pośrednictwo pracy tymczasowej jest wykorzystywane głównie w pracy sezonowej lub jako okresowe bądź doraźne wsparcie zespołu zatrudnionego na stałe. Pracodawca-użytkownik podejmuje współpracę z agencją pracy tymczasowej, która przejmuje obowiązki związane z zatrudnianiem pracowników. Za pozyskiwanie pracowników i opłacanie kosztów zatrudnienia odpowiada agencja, natomiast pracodawca koordynuje pracę osoby zatrudnionej tymczasowo tak samo, jak w przypadku pozostałych pracowników.
Pozostałe wpisy:

Trendy na rynku pracy w 2025 roku – na co powinni przygotować się liderzy?
Rok 2025 zapowiada się jako czas intensywnych przemian na rynku pracy, co stawia przed liderami nowe wyzwania i ogromne możliwości. Świat, który zmienia się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej, wymaga od CEO i managerów elastyczności, odwagi i zdolności przewidywania. W tym artykule przedstawimy trendy, które będą miały niebagatelny wpływ na rynek pracy w 2025 roku oraz strategiami, jak liderzy mogą się do nich przygotować.

Spadek efektywności pracownika pracującego w trybie zdalnym. Co robić?
Praca zdalna, która jeszcze niedawno była postrzegana jako przywilej i narzędzie zwiększające elastyczność, dziś stała się codziennością w wielu organizacjach. Jednak wraz z jej popularyzacją pojawiły się wyzwania, które zaczęły wpływać na efektywność pracowników. Dlaczego tak się dzieje? Jak zarządzać rozproszonym zespołem, aby osiągać najlepsze wyniki? Spójrzmy na ten temat z perspektywy lidera, który chce wspierać swój zespół w osiąganiu pełnego potencjału.

Co daje badanie satysfakcji pracowników i jak go przeprowadzić?
Badanie satysfakcji pracowników to nie tylko narzędzie do zbierania danych, ale także klucz do zrozumienia, jak poprawić atmosferę pracy, produktywność i retencję talentów. Przyjrzyjmy się bliżej korzyściom płynącym z takich badań oraz najlepszym praktykom ich przeprowadzania.
Social media: