Metody rekrutacji pracowników

Znalezienie dobrego i wykwalifikowanego pracownika bywa wyzwaniem. Bez wątpienia wszystkim pracodawcom zależy na osobach godnych zaufania i zaangażowanych w pracę, a do ich znalezienia kluczowa jest dobrze przeprowadzona rekrutacja. Przedstawiamy praktyczne wskazówki dotyczące różnych metod rekrutacji pracowników.

W jaki sposób rekrutować pracowników? Metody rekrutacji

Rekrutację nowych pracowników należy rozpocząć od przygotowania zachęcającego ogłoszenia z przejrzystą ofertą i jasnym przedstawieniem wymagań. Takie ogłoszenie powinno trafić do potencjalnych kandydatów, w czym pomoże wybór odpowiedniej metody rekrutacji.

  • Ogłoszenie o pracę. Tradycyjna metoda polegająca na publikowaniu ofert na portalach ogłoszeniowych i w mediach społecznościowych.
  • Rekomendacja. Na rozmowę kwalifikacyjną można zaprosić osobę poleconą, na przykład przez pracownika firmy.
  • Direct search. Rekrutacja spośród osób, które nie poszukują aktywnie pracy. Dotyczy stanowisk wymagających wysokich kwalifikacji.
  • Outsourcing rekrutacji. Zlecenie wykonania procesów rekrutacyjnych firmie zewnętrznej, na przykład agencji pracy.

Pracodawca powinien wybrać metodę, która okaże się najbardziej efektywna. Przykładowo rekrutacja direct search przy wsparciu headhunterów nie ma sensu w przypadku obsadzania stanowisk, które nie wymagają zaawansowanych kwalifikacji i szczególnych osiągnięć zawodowych.

Jak selekcjonować kandydatów starających się o pracę?

Po publikacji ogłoszenia o pracę przychodzi czas na analizę zgłoszeń i kontakt z wybranymi kandydatami. W zależności od branży i rodzaju stanowiska, przedsiębiorca może otrzymać nawet kilkaset zgłoszeń. Istotne, by spośród nich wyłonić osoby, które najlepiej odpowiadają wymaganiom firmy i jej kulturze organizacyjnej. W tym celu rekruter podejmuje następujące działania.

  • Analiza CV. W pierwszym etapie rekrutacji należy wyłonić osoby, które mają potencjał do sprawdzenia się na danym stanowisku. Rekruter przegląda CV, a często także list motywacyjny, portfolio i odpowiedzi z formularza rekrutacyjnego każdego kandydata.
  • Rozmowa kwalifikacyjna. Kolejnym etapem rekrutacji jest rozmowa, która może odbyć się stacjonarnie, online lub przez telefon.
  • Testy rekrutacyjne. W celu zdobycia dodatkowych informacji w związku z kwalifikacjami kandydatów rekruter może przeprowadzić test — psychologiczny, językowy, lub kompetencyjny — w zależności od potrzeb.
  • Dzień próbny. Ostatnim etapem rekrutacji jest dzień próbny, w którym potencjalny pracownik może zapoznać się z pracą w firmie, a rekruter ma szansę lepiej ocenić praktyczne umiejętności i podejście kandydata do pracy.

W niektórych firmach stosuje się także zadania rekrutacyjne i sprawdzanie referencji. Metody selekcji kandydatów są bardziej rozbudowane w przypadku stanowisk wymagających wyższych kwalifikacji.

selekcja-kandydatow

Wsparcie procesu rekrutacji — agencje pracy i platformy rekrutacyjne

Rekrutacja pracowników wymaga poświęcenia czasu i środków. Najwięcej zasobów pochłania obsadzanie wielu stanowisk w firmie oraz rekrutacja osób wysoko wykwalifikowanych. Istnieją również branże, w których częsta wymiana pracowników jest nieunikniona (dotyczy na przykład pracy sezonowej), a to wymusza przeprowadzanie częstych rekrutacji.

W przypadku częstych i angażujących rekrutacji ogromną pomocą może okazać się agencja pracy dla obcokrajowców. Osoby z zagranicy mieszkające w Polsce tworzą dużą bazę doświadczonych pracowników z kwalifikacjami. Warto zwrócić uwagę także na nowoczesne platformy rekrutacyjne, znacząco ułatwiające selekcjonowanie kandydatów.

Podsumowanie

Agencja pracy ARTTIME od lat zajmuje się profesjonalnym wsparciem firm w zakresie rekrutowania i zatrudniania pracowników. Możesz skorzystać z naszego doświadczenia, by zapewnić swojej firmie stabilny rozwój.

Pozostałe wpisy:

Skuteczny onboarding krok po kroku

Skuteczny onboarding krok po kroku

Wdrażanie nowych pracowników to jeden z najważniejszych procesów w każdej organizacji. To właśnie onboarding decyduje o tym, jak szybko i efektywnie nowy członek zespołu zacznie realizować swoje zadania, a także o jego zaangażowaniu i lojalności wobec firmy. Niestety, wiele organizacji nadal traktuje onboarding jako formalność, ograniczając go do przekazania niezbędnych dokumentów i pokazania biura. Tymczasem skuteczny onboarding to klucz do sukcesu – zarówno nowego pracownika, jak i całej organizacji.

Dlaczego kandydaci nie przychodzą na rozmowę kwalifikacyjną?

Dlaczego kandydaci nie przychodzą na rozmowę kwalifikacyjną?

Mimo odpowiednio zaplanowanych działań, zdarza się, że kandydaci nie pojawiają się na umówionych rozmowach kwalifikacyjnych. Część z nich nawet nie informuje rekrutera o swojej rezygnacji. To sytuacja frustrująca, szczególnie w kontekście czasu i zasobów, które firma poświęciła na wyselekcjonowanie kandydatów, umówienie i przygotowanie spotkania. Dlaczego tak się dzieje i jak można temu zapobiec? Poniżej znajdziesz odpowiedzi na te pytania oraz praktyczne wskazówki.

Jak zbudować zespół sprzedaży z efektem synergii

Jak zbudować zespół sprzedaży z efektem synergii

Stoisz przed wyzwaniem zbudowania lub rozszerzenia zespołu handlowców? Zastanawiasz się, co zrobić, aby ich wyniki były jak najwyższe i jednocześnie osiągane bez niezdrowej, spalającej rywalizacji? Efektywność sales teamu ma źródło nie tylko w indywidualnych talentach, ale przede wszystkim w zdolności do współpracy, wspólnego rozwiązywania problemów i realizowania celów w sposób, który daje więcej niż suma indywidualnych możliwości sprzedawców.

Social media: