Metody rekrutacji pracowników

Znalezienie dobrego i wykwalifikowanego pracownika bywa wyzwaniem. Bez wątpienia wszystkim pracodawcom zależy na osobach godnych zaufania i zaangażowanych w pracę, a do ich znalezienia kluczowa jest dobrze przeprowadzona rekrutacja. Przedstawiamy praktyczne wskazówki dotyczące różnych metod rekrutacji pracowników.

W jaki sposób rekrutować pracowników? Metody rekrutacji

Rekrutację nowych pracowników należy rozpocząć od przygotowania zachęcającego ogłoszenia z przejrzystą ofertą i jasnym przedstawieniem wymagań. Takie ogłoszenie powinno trafić do potencjalnych kandydatów, w czym pomoże wybór odpowiedniej metody rekrutacji.

  • Ogłoszenie o pracę. Tradycyjna metoda polegająca na publikowaniu ofert na portalach ogłoszeniowych i w mediach społecznościowych.
  • Rekomendacja. Na rozmowę kwalifikacyjną można zaprosić osobę poleconą, na przykład przez pracownika firmy.
  • Direct search. Rekrutacja spośród osób, które nie poszukują aktywnie pracy. Dotyczy stanowisk wymagających wysokich kwalifikacji.
  • Outsourcing rekrutacji. Zlecenie wykonania procesów rekrutacyjnych firmie zewnętrznej, na przykład agencji pracy.

Pracodawca powinien wybrać metodę, która okaże się najbardziej efektywna. Przykładowo rekrutacja direct search przy wsparciu headhunterów nie ma sensu w przypadku obsadzania stanowisk, które nie wymagają zaawansowanych kwalifikacji i szczególnych osiągnięć zawodowych.

Jak selekcjonować kandydatów starających się o pracę?

Po publikacji ogłoszenia o pracę przychodzi czas na analizę zgłoszeń i kontakt z wybranymi kandydatami. W zależności od branży i rodzaju stanowiska, przedsiębiorca może otrzymać nawet kilkaset zgłoszeń. Istotne, by spośród nich wyłonić osoby, które najlepiej odpowiadają wymaganiom firmy i jej kulturze organizacyjnej. W tym celu rekruter podejmuje następujące działania.

  • Analiza CV. W pierwszym etapie rekrutacji należy wyłonić osoby, które mają potencjał do sprawdzenia się na danym stanowisku. Rekruter przegląda CV, a często także list motywacyjny, portfolio i odpowiedzi z formularza rekrutacyjnego każdego kandydata.
  • Rozmowa kwalifikacyjna. Kolejnym etapem rekrutacji jest rozmowa, która może odbyć się stacjonarnie, online lub przez telefon.
  • Testy rekrutacyjne. W celu zdobycia dodatkowych informacji w związku z kwalifikacjami kandydatów rekruter może przeprowadzić test — psychologiczny, językowy, lub kompetencyjny — w zależności od potrzeb.
  • Dzień próbny. Ostatnim etapem rekrutacji jest dzień próbny, w którym potencjalny pracownik może zapoznać się z pracą w firmie, a rekruter ma szansę lepiej ocenić praktyczne umiejętności i podejście kandydata do pracy.

W niektórych firmach stosuje się także zadania rekrutacyjne i sprawdzanie referencji. Metody selekcji kandydatów są bardziej rozbudowane w przypadku stanowisk wymagających wyższych kwalifikacji.

selekcja-kandydatow

Wsparcie procesu rekrutacji — agencje pracy i platformy rekrutacyjne

Rekrutacja pracowników wymaga poświęcenia czasu i środków. Najwięcej zasobów pochłania obsadzanie wielu stanowisk w firmie oraz rekrutacja osób wysoko wykwalifikowanych. Istnieją również branże, w których częsta wymiana pracowników jest nieunikniona (dotyczy na przykład pracy sezonowej), a to wymusza przeprowadzanie częstych rekrutacji.

W przypadku częstych i angażujących rekrutacji ogromną pomocą może okazać się agencja pracy dla obcokrajowców. Osoby z zagranicy mieszkające w Polsce tworzą dużą bazę doświadczonych pracowników z kwalifikacjami. Warto zwrócić uwagę także na nowoczesne platformy rekrutacyjne, znacząco ułatwiające selekcjonowanie kandydatów.

Podsumowanie

Agencja pracy ARTTIME od lat zajmuje się profesjonalnym wsparciem firm w zakresie rekrutowania i zatrudniania pracowników. Możesz skorzystać z naszego doświadczenia, by zapewnić swojej firmie stabilny rozwój.

Pozostałe wpisy:

O co pytać kandydatów na rozmowie o pracę?

O co pytać kandydatów na rozmowie o pracę?

Jak skutecznie ocenić kompetencje i potencjał kandydatów? Jak zminimalizować ryzyko nietrafionej rekrutacji i wybrać najlepszego pracownika? Wybór odpowiednich pytań, zadanych podczas spotkania z kandydatem, może znacząco wpłynąć na jakość decyzji rekrutacyjnych oraz na efektywność całego procesu. Przeczytaj ten artykuł i dowiedz się, jakie zagadnienia poruszyć w rozmowie z osobami ubiegającymi się o pracę w Twojej firmie oraz na co zwrócić szczególną uwagę.

Quiet Quitting – jaki ma wpływ na środowisko pracy i jak zapobiegać cichej rezygnacji?

Quiet Quitting – jaki ma wpływ na środowisko pracy i jak zapobiegać cichej rezygnacji?

Według raportu globalnego firmy Randstad Employer Brand Research 2024, kluczowym czynnikiem wpływającym na wzrost liczby pracowników, którzy szukają nowych możliwości zawodowych, jest zaburzenie work-life-balance. To także jeden z głównych katalizatorów coraz częściej odnotowywanego w firmach na całym świecie zjawiska, zwanego „cichą rezygnacją” (ang. Quiet Quitting). Może ono mieć daleko idące konsekwencje dla organizacji, wpływając na produktywność, morale i kulturę firmy. Z tego artykułu dowiesz się, czym jest quiet quitting, jakie mogą być przyczyny postawy cichej rezygnacji pracowników, jakie konsekwencje dla biznesu i rynku pracy się z nią wiążą i wreszcie – jak jej zapobiegać.

Jakie są koszty nieudanej rekrutacji?

Jakie są koszty nieudanej rekrutacji?

Według badania Sedlak & Sedlak i PwC koszt, jaki poniesie firma po odejściu pracownika w trakcie okresu próbnego wynosi 91 896 zł. Dodajmy, że mowa tu o szeregowym pracowniku, zarabiającym 5 943 zł brutto. Łatwo sobie wyobrazić, iż straty przedsiębiorstwa będą znacznie większe, gdy z pracy zrezygnuje osoba na stanowisku zarządczym bądź eksperckim. Co istotne, nieudana rekrutacja wiąże się nie tylko z konsekwencjami finansowymi, ale i operacyjnymi. Dla pracodawców istotne jest więc zrozumienie, jakie koszty wiążą się z niewłaściwym doborem pracowników oraz jak im przeciwdziałać. Wszystkie najpotrzebniejsze informacje znajdziesz w tym artykule.

Social media: