Praca cudzoziemca w zawodzie o wysokich kwalifikacjach
Praca dla cudzoziemców w zawodach wymagających wysokich kwalifikacji wiąże się z koniecznością dopełnienia określonych procedur, różniących się nieco od stosowanych w przypadku pozostałych stanowisk. Wniosek o udzielenie zezwolenia składa cudzoziemiec, który musi spełniać określone warunki, o których szczegółowo informujemy w dzisiejszym wpisie.
Kiedy cudzoziemiec może ubiegać się o zezwolenie na pobyt i pracę w zawodzie o wysokich kwalifikacjach?
Przez zawody o wysokich kwalifikacjach rozumiemy stanowiska wymagające wyższego wykształcenia. To między innymi stanowiska specjalistów, menedżerów, naukowców czy wyższych urzędników. Praca dla obcokrajowców w zawodzie wymagającym wyższych kwalifikacji jest możliwa, gdy pracodawca uzyska od starosty potwierdzenie braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych na lokalnym rynku pracy.
Ustawa z dnia 12 grudnia 2013 roku o cudzoziemcach (Dz. U. 2020 r., poz. 35 ze zm.) o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy z tytułu wykonywania pracy w zawodzie wymagającym wysokich kwalifikacji określa, kto może ubiegać się o zezwolenie.
- Wniosek o zezwolenie na pracę może złożyć cudzoziemiec, który zamierza pracować w zawodzie z wysokimi kwalifikacjami dłużej niż 3 miesiące.
- Obcokrajowiec ubiegający się o zezwolenie musi mieć podpisaną umowę z polskim pracodawcą co najmniej na rok. Musi być również ubezpieczony.
- Kolejnym warunkiem jest posiadanie formalnego potwierdzenia posiadanych kwalifikacji zawodowych.
- Praca dla obcokrajowców na stanowisku wymagającym wyższych kwalifikacji wymaga niekiedy zgody właściwego organu. Dotyczy przypadków, gdy obowiązek uzyskania zgody wynika z odrębnych przepisów.
Warto wspomnieć, że w zatrudnianiu obcokrajowców z kwalifikacjami także może pośredniczyć agencja pracy.
Jakie dokumenty są potrzebne do złożenia wniosku?
Cudzoziemiec osobiście składa wniosek u wojewody właściwego dla miejsca zamieszkania. Oprócz prawidłowo wypełnionego wniosku z dwoma załącznikami obcokrajowiec musi złożyć również inne dokumenty.
- Cztery aktualne fotografie w kolorze, o wymiarach 35 mm x 45 mm, przedstawiające twarz osoby składającej wniosek.
- Dowód uiszczenia opłaty skarbowej (440 zł).
- Kopię dokumentu podróży.
- Oświadczenie starosty o braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych na danym stanowisku na lokalnym rynku pracy.
- Umowę z pracodawcą powierzającym pracę (minimum na rok).
- Dokumenty poświadczające posiadanie kwalifikacji zawodowych.
- Dokumenty poświadczające posiadanie ubezpieczenia zdrowotnego.
- Zgodę właściwego organu na wykonywanie pracy, jeżeli obowiązek jej uzyskania wynika z innych przepisów.
W przypadku pracy w zawodzie z wyższymi kwalifikacjami od składającego wniosek obcokrajowcy pobiera się także odcisk linii papilarnych.
Praca dla cudzoziemców z kwalifikacjami — jakie są obowiązki pracodawcy?
Cudzoziemiec może ubiegać się o zezwolenie na pobyt i pracę w związku ze stanowiskiem wymagającym wyższych kwalifikacji, gdy podpisze umowę o pracę lub umowę cywilnoprawną z podmiotem powierzającym pracę. Praca dla obcokrajowców z kwalifikacjami wymaga również wypłacania wyższego wynagrodzenia, wynoszącego co najmniej 150% najniższej krajowej.
Praca dla cudzoziemców z kwalifikacjami wiąże się z dodatkowymi formalnościami, którymi może zająć się agencja pracy. Jeśli interesuje Cię rekrutacja specjalistów, sprawdź, jak korzystną ofertę może przygotować dla Ciebie agencja pracy ARTTIME i uzyskaj możliwość współpracy z wysoko wykwalifikowanymi pracownikami z zagranicy.
Pozostałe wpisy:
O co pytać kandydatów na rozmowie o pracę?
Jak skutecznie ocenić kompetencje i potencjał kandydatów? Jak zminimalizować ryzyko nietrafionej rekrutacji i wybrać najlepszego pracownika? Wybór odpowiednich pytań, zadanych podczas spotkania z kandydatem, może znacząco wpłynąć na jakość decyzji rekrutacyjnych oraz na efektywność całego procesu. Przeczytaj ten artykuł i dowiedz się, jakie zagadnienia poruszyć w rozmowie z osobami ubiegającymi się o pracę w Twojej firmie oraz na co zwrócić szczególną uwagę.
Quiet Quitting – jaki ma wpływ na środowisko pracy i jak zapobiegać cichej rezygnacji?
Według raportu globalnego firmy Randstad Employer Brand Research 2024, kluczowym czynnikiem wpływającym na wzrost liczby pracowników, którzy szukają nowych możliwości zawodowych, jest zaburzenie work-life-balance. To także jeden z głównych katalizatorów coraz częściej odnotowywanego w firmach na całym świecie zjawiska, zwanego „cichą rezygnacją” (ang. Quiet Quitting). Może ono mieć daleko idące konsekwencje dla organizacji, wpływając na produktywność, morale i kulturę firmy. Z tego artykułu dowiesz się, czym jest quiet quitting, jakie mogą być przyczyny postawy cichej rezygnacji pracowników, jakie konsekwencje dla biznesu i rynku pracy się z nią wiążą i wreszcie – jak jej zapobiegać.
Jakie są koszty nieudanej rekrutacji?
Według badania Sedlak & Sedlak i PwC koszt, jaki poniesie firma po odejściu pracownika w trakcie okresu próbnego wynosi 91 896 zł. Dodajmy, że mowa tu o szeregowym pracowniku, zarabiającym 5 943 zł brutto. Łatwo sobie wyobrazić, iż straty przedsiębiorstwa będą znacznie większe, gdy z pracy zrezygnuje osoba na stanowisku zarządczym bądź eksperckim. Co istotne, nieudana rekrutacja wiąże się nie tylko z konsekwencjami finansowymi, ale i operacyjnymi. Dla pracodawców istotne jest więc zrozumienie, jakie koszty wiążą się z niewłaściwym doborem pracowników oraz jak im przeciwdziałać. Wszystkie najpotrzebniejsze informacje znajdziesz w tym artykule.
Social media: