Praca cudzoziemca w zawodzie o wysokich kwalifikacjach
Praca dla cudzoziemców w zawodach wymagających wysokich kwalifikacji wiąże się z koniecznością dopełnienia określonych procedur, różniących się nieco od stosowanych w przypadku pozostałych stanowisk. Wniosek o udzielenie zezwolenia składa cudzoziemiec, który musi spełniać określone warunki, o których szczegółowo informujemy w dzisiejszym wpisie.

Kiedy cudzoziemiec może ubiegać się o zezwolenie na pobyt i pracę w zawodzie o wysokich kwalifikacjach?
Przez zawody o wysokich kwalifikacjach rozumiemy stanowiska wymagające wyższego wykształcenia. To między innymi stanowiska specjalistów, menedżerów, naukowców czy wyższych urzędników. Praca dla obcokrajowców w zawodzie wymagającym wyższych kwalifikacji jest możliwa, gdy pracodawca uzyska od starosty potwierdzenie braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych na lokalnym rynku pracy.
Ustawa z dnia 12 grudnia 2013 roku o cudzoziemcach (Dz. U. 2020 r., poz. 35 ze zm.) o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy z tytułu wykonywania pracy w zawodzie wymagającym wysokich kwalifikacji określa, kto może ubiegać się o zezwolenie.
- Wniosek o zezwolenie na pracę może złożyć cudzoziemiec, który zamierza pracować w zawodzie z wysokimi kwalifikacjami dłużej niż 3 miesiące.
- Obcokrajowiec ubiegający się o zezwolenie musi mieć podpisaną umowę z polskim pracodawcą co najmniej na rok. Musi być również ubezpieczony.
- Kolejnym warunkiem jest posiadanie formalnego potwierdzenia posiadanych kwalifikacji zawodowych.
- Praca dla obcokrajowców na stanowisku wymagającym wyższych kwalifikacji wymaga niekiedy zgody właściwego organu. Dotyczy przypadków, gdy obowiązek uzyskania zgody wynika z odrębnych przepisów.
Warto wspomnieć, że w zatrudnianiu obcokrajowców z kwalifikacjami także może pośredniczyć agencja pracy.
Jakie dokumenty są potrzebne do złożenia wniosku?
Cudzoziemiec osobiście składa wniosek u wojewody właściwego dla miejsca zamieszkania. Oprócz prawidłowo wypełnionego wniosku z dwoma załącznikami obcokrajowiec musi złożyć również inne dokumenty.
- Cztery aktualne fotografie w kolorze, o wymiarach 35 mm x 45 mm, przedstawiające twarz osoby składającej wniosek.
- Dowód uiszczenia opłaty skarbowej (440 zł).
- Kopię dokumentu podróży.
- Oświadczenie starosty o braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych na danym stanowisku na lokalnym rynku pracy.
- Umowę z pracodawcą powierzającym pracę (minimum na rok).
- Dokumenty poświadczające posiadanie kwalifikacji zawodowych.
- Dokumenty poświadczające posiadanie ubezpieczenia zdrowotnego.
- Zgodę właściwego organu na wykonywanie pracy, jeżeli obowiązek jej uzyskania wynika z innych przepisów.
W przypadku pracy w zawodzie z wyższymi kwalifikacjami od składającego wniosek obcokrajowcy pobiera się także odcisk linii papilarnych.
Praca dla cudzoziemców z kwalifikacjami — jakie są obowiązki pracodawcy?
Cudzoziemiec może ubiegać się o zezwolenie na pobyt i pracę w związku ze stanowiskiem wymagającym wyższych kwalifikacji, gdy podpisze umowę o pracę lub umowę cywilnoprawną z podmiotem powierzającym pracę. Praca dla obcokrajowców z kwalifikacjami wymaga również wypłacania wyższego wynagrodzenia, wynoszącego co najmniej 150% najniższej krajowej.
Praca dla cudzoziemców z kwalifikacjami wiąże się z dodatkowymi formalnościami, którymi może zająć się agencja pracy. Jeśli interesuje Cię rekrutacja specjalistów, sprawdź, jak korzystną ofertę może przygotować dla Ciebie agencja pracy ARTTIME i uzyskaj możliwość współpracy z wysoko wykwalifikowanymi pracownikami z zagranicy.
Pozostałe wpisy:

Państwowa Inspekcja Pracy – czym się zajmuje, co kontroluje i jak przygotować organizację na jej wizytę?
Choć często kojarzona głównie z kontrolami i karami, pełni również funkcję edukacyjną i wspierającą. Dobrze przygotowana firma nie tylko nie musi obawiać się kontroli, ale może skorzystać z niej jako okazji do wzmocnienia standardów i poprawy organizacji pracy.

Efektywne zarządzanie zespołem pracowników ze Wschodu
Wielu menedżerów w Polsce mierzy się obecnie z wyzwaniem prowadzenia zespołów złożonych z pracowników pochodzących z krajów wschodnich. Nowe kultury, różne podejścia do obowiązków, nie zawsze tożsame z naszymi style komunikacji – to czynniki, które mogą generować trudności, ale jednocześnie stanowią cenne źródło wiedzy oraz rozwoju kompetencji liderskich.

Jakie są wymagania prawne dotyczące zatrudniania pracowników z Gruzji?
Zatrudnianie pracowników z Gruzji cieszy się w Polsce coraz większym zainteresowaniem – szczególnie w branżach takich jak produkcja, logistyka, budownictwo czy rolnictwo. Obywatele Gruzji mogą podejmować w Polsce legalną pracę, jednak procedura ich zatrudnienia wymaga spełnienia określonych wymogów formalnych i prawnych. Poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje, które powinni znać pracodawcy planujący zatrudnić obywatela Gruzji.
Social media: