Czy obcokrajowiec może pracować w Polsce?
Obcokrajowcy stanowią obecnie dużą grupę potencjalnych pracowników, których mogą z powodzeniem zatrudniać polscy przedsiębiorcy. Warto wiedzieć, na jakich zasadach możliwe jest zatrudnianie obywateli innych krajów w Polsce. Dowiedz się, jakie warunki musi spełnić pracodawca i jakie zobowiązania ma pracownik starający się o zatrudnienie w Polsce.

Praca dla obcokrajowców, jakie warunki trzeba spełnić?
Pobyt i praca obcokrajowca w Polsce wymaga od niego zdobycia odpowiednich dokumentów, między innymi karty pobytu i zezwolenia na pracę. Nic nie stoi na przeszkodzie, by zatrudnić cudzoziemca legalnie przebywającego w Polsce, przy czym warto pamiętać, że do obowiązków pracodawcy należy sprawdzenie legalności pobytu cudzoziemca przed jego zatrudnieniem.
O jednolite zezwolenie na pobyt czasowy i pracę troszczy się obcokrajowiec. W przypadku, gdy cudzoziemiec ma wyłącznie pozwolenie na pobyt, wniosek o pozwolenie na pracę składa pracodawca. W urzędzie wojewódzkim składa się wniosek o zezwolenie na pracę stałą, a w urzędzie pracy wniosek o zezwolenie na pracę tymczasową. Do obowiązków pracodawcy należą również:
- podpisanie pisemnej umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej z cudzoziemcem,
- przetłumaczenie umowy na język obcy zrozumiały dla cudzoziemca,
- przekazanie cudzoziemcowi kopii zezwolenia na pracę,
- zgłoszenie zatrudnienia cudzoziemca w urzędzie pracy,
- informowanie wojewody o wszelkich zmianach wymagających zmian treści w dokumencie pozwolenia na pracę.
Zatrudniony obcokrajowiec powinien być informowany o działaniach pracodawcy związanych ze staraniem o udzielenie lub przedłużenie zezwolenia na pracę. Warunki zatrudniania obcokrajowców reguluje ustawa z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Pracodawca jest zobowiązany również do zapewnienia cudzoziemcowi warunków zatrudnienia zgodnych z Kodeksem pracy oraz równego traktowania wszystkich osób zatrudnionych w firmie.
Potrzebujesz pomocy w zakresie legalizacji pobytu i pracy cudzoziemców? Skontaktuj się z nami!
Praca dla cudzoziemców: korzyści dla pracodawców i zatrudnionych
Zorganizowanie pracy dla cudzoziemców wymaga dodatkowego oddelegowania zasobów w firmie i zaawansowanej znajomości obowiązujących przepisów. Dlatego najkorzystniejszym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług agencji pracy, która może wesprzeć pracodawcę w rekrutacji cudzoziemców i/lub legalizacji pobytu i pracy. W zamian pracodawca otrzymuje dostęp do dużej grupy wykwalifikowanych osób poszukujących zatrudnienia.
W dobie niskiego bezrobocia wiele firm zmaga się z brakiem osób do pracy, co w wielu przypadkach znacząco utrudnia działalność. Obcokrajowcy są obecnie jedyną szansą na uzupełnienie rosnących luk w wielu branżach, na przykład branży handlowej, czy gastronomicznej. Nie bez znaczenia pozostaje fakt, że praca jest kluczowym powodem pobytu dla wielu cudzoziemców w Polsce, co czyni z nich lojalnych i wartościowych pracowników, a w dodatku dyspozycyjnych czasowo.
Jak znaleźć dobrych pracowników zagranicznych?
Pozyskiwanie pracowników z zagranicy jest procesem wielowymiarowym, często bardzo wymagającym. Agencja pracy, posiadająca w tym zakresie doświadczenie, będzie gwarancją, że wszystko przebiegnie sprawnie, zgodnie z prawem, a zrekrutowani pracownicy będą dobrze dopasowani do wymagań stanowiska oraz kultury organizacyjnej firmy. Dlaczego jest to tak ważne? Niskie bezrobocie sprawia, że osoby szukające zatrudnienia mogą przebierać w ofertach i nie zawsze oferują w zamian wysoki poziom pracy. Agencja pracy posiada narzędzia, dzięki którym dociera do kandydatów prezentujący wysoki poziom motywacji i kwalifikacji.
Podsumowanie
Praca dla obcokrajowców w Polsce jest regulowana przepisami. Za ich nieprzestrzeganie grożą surowe kary, na przykład wysokie grzywny sięgające nawet 30 tys. zł. Zgodnie z prawem pracodawca musi sprawdzić legalność pobytu cudzoziemca w Polsce, zanim rozpocznie procedurę zatrudnienia.
Pozostałe wpisy:

Państwowa Inspekcja Pracy – czym się zajmuje, co kontroluje i jak przygotować organizację na jej wizytę?
Choć często kojarzona głównie z kontrolami i karami, pełni również funkcję edukacyjną i wspierającą. Dobrze przygotowana firma nie tylko nie musi obawiać się kontroli, ale może skorzystać z niej jako okazji do wzmocnienia standardów i poprawy organizacji pracy.

Efektywne zarządzanie zespołem pracowników ze Wschodu
Wielu menedżerów w Polsce mierzy się obecnie z wyzwaniem prowadzenia zespołów złożonych z pracowników pochodzących z krajów wschodnich. Nowe kultury, różne podejścia do obowiązków, nie zawsze tożsame z naszymi style komunikacji – to czynniki, które mogą generować trudności, ale jednocześnie stanowią cenne źródło wiedzy oraz rozwoju kompetencji liderskich.

Jakie są wymagania prawne dotyczące zatrudniania pracowników z Gruzji?
Zatrudnianie pracowników z Gruzji cieszy się w Polsce coraz większym zainteresowaniem – szczególnie w branżach takich jak produkcja, logistyka, budownictwo czy rolnictwo. Obywatele Gruzji mogą podejmować w Polsce legalną pracę, jednak procedura ich zatrudnienia wymaga spełnienia określonych wymogów formalnych i prawnych. Poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje, które powinni znać pracodawcy planujący zatrudnić obywatela Gruzji.
Social media: