Jak zatrudnić pracownika z Azji?
Pracownicy z Azji, a zwłaszcza z Filipin i Bangladeszu, chętnie podejmują pracę w Polsce, tworząc szeroką bazę wykwalifikowanych i zaangażowanych pracowników. Sprawdź, jak rekrutować i zatrudniać osoby z Azji.

Jak wygląda legalne zatrudnianie Azjatów w Polsce?
Pracownicy z Azji chętnie przyjeżdżają do Polski i cieszą się zaufaniem polskich pracodawców, mimo że zatrudnianie Azjatów wiąże się z koniecznością sprostania dodatkowym formalnościom. Przypominamy, że uproszczona procedura zatrudniania obcokrajowców dotyczy wyłącznie pracowników z Ukrainy. Co zatem należy zrobić, by zatrudnić w swojej firmie pracownika z Azji?
- Zatrudnienie lub outsourcing pracowników z Azji jest możliwy, gdy przedsiębiorca otrzyma od starosty opinię potwierdzającą problem braków kadrowych na danym obszarze. Taka opinia nie jest potrzebna w przypadku zawodów deficytowych.
- Pracodawca kieruje do urzędu wojewódzkiego wniosek o zezwolenie na pracę dla cudzoziemca wraz z opinią starosty.
- Otrzymane zezwolenie na pracę pracodawca wysyła do pracownika z Azji, a następnie rezerwuje w konsulacie termin złożenia wniosku o wizę umożliwiającą Azjacie legalny pobyt w Polsce.
- Pracodawca musi również załatwić cudzoziemcowi ubezpieczenie na czas podróży i pobytu w Polsce.
- Przedsiębiorca sporządza pisemną umowę dostosowaną do charakteru pracy. Obcokrajowiec musi otrzymać tłumaczenie umowy.
Zatrudnianie pracowników z Azji nie jest skomplikowane, ale pochłania czas i wymaga dbałości o szczegóły. Plusem jest to, że Azjaci w większości doskonale znają angielski, a wielu z nich uczy się także polskiego.
Obowiązki pracodawcy zatrudniającego pracowników z Azji
Jakie zasady należy wziąć pod uwagę decydując się na zatrudnienie pracowników z Azji?
- Pracodawca jest zobowiązany zapewnić cudzoziemcom takie same warunki pracy jak polskim obywatelom.
- Wysokość pensji dla obcokrajowców regulują przepisy o minimalnym wynagrodzeniu.
- Pracodawca nie może dopuścić się dyskryminacji, mobbingu i nieprzestrzegania przepisów Kodeksu pracy.
- Przedsiębiorca musi zgłosić pracownika zagranicznego do ubezpieczenia zdrowotnego i społecznego, a także odprowadzać za niego składki ZUS.
- Do zadań pracodawcy należy też obliczanie, pobieranie i wypłacanie zaliczki na podatek dochodowy.
Jak oceniani są pracownicy z Azji w Polsce? Czy warto zatrudniać Azjatów?
Pracownicy z Azji, między innymi obywatele Filipin, Wietnamu i Bangladeszu, chętnie podejmują się pracy w Polsce, ponieważ mogą tu liczyć na znacznie lepsze warunki pracy, stabilne zatrudnienie i korzystną pensję. Przyzwyczajeni do wyzysku obywatele krajów azjatyckich doceniają każdą ofertę pracy w Polsce, co jest szansą dla mniejszych przedsiębiorstw oferujących niższe na tle konkurencji wynagrodzenie.
- Pracownicy z Azji są doceniani za lojalność i zaangażowanie, wynikające z uwarunkowań kulturowych.
- Osoby z krajów azjatyckich wyróżniają się wysokim wykwalifikowaniem i dużą motywacją do pracy.
- Azjaci nie mają problemów z pracą w weekendy i w godzinach nocnych.
- Pracownicy z Azji dobrze znają angielski i szybko uczą się podstaw języka polskiego.
- Azjaci chętnie podpisują umowy na rok lub trzy lata, co zapobiega dużej rotacji pracowników w firmie.
Wynajem pracowników z Azji cieszy się w Polsce coraz większą popularnością, gdyż przedsiębiorcy chętnie korzystają z usług pracowników, na których mogą polegać. Jeśli szukasz dobrych pracowników z krajów azjatyckich, ale obawiasz się formalności związanych z zatrudnianiem obcokrajowców, nie bój się skorzystać z usług dobrej agencji pośrednictwa pracy.
Pozostałe wpisy:

Państwowa Inspekcja Pracy – czym się zajmuje, co kontroluje i jak przygotować organizację na jej wizytę?
Choć często kojarzona głównie z kontrolami i karami, pełni również funkcję edukacyjną i wspierającą. Dobrze przygotowana firma nie tylko nie musi obawiać się kontroli, ale może skorzystać z niej jako okazji do wzmocnienia standardów i poprawy organizacji pracy.

Efektywne zarządzanie zespołem pracowników ze Wschodu
Wielu menedżerów w Polsce mierzy się obecnie z wyzwaniem prowadzenia zespołów złożonych z pracowników pochodzących z krajów wschodnich. Nowe kultury, różne podejścia do obowiązków, nie zawsze tożsame z naszymi style komunikacji – to czynniki, które mogą generować trudności, ale jednocześnie stanowią cenne źródło wiedzy oraz rozwoju kompetencji liderskich.

Jakie są wymagania prawne dotyczące zatrudniania pracowników z Gruzji?
Zatrudnianie pracowników z Gruzji cieszy się w Polsce coraz większym zainteresowaniem – szczególnie w branżach takich jak produkcja, logistyka, budownictwo czy rolnictwo. Obywatele Gruzji mogą podejmować w Polsce legalną pracę, jednak procedura ich zatrudnienia wymaga spełnienia określonych wymogów formalnych i prawnych. Poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje, które powinni znać pracodawcy planujący zatrudnić obywatela Gruzji.
Social media: