Jak zatrudnić pracownika z Azji?
Pracownicy z Azji, a zwłaszcza z Filipin i Bangladeszu, chętnie podejmują pracę w Polsce, tworząc szeroką bazę wykwalifikowanych i zaangażowanych pracowników. Sprawdź, jak rekrutować i zatrudniać osoby z Azji.
Jak wygląda legalne zatrudnianie Azjatów w Polsce?
Pracownicy z Azji chętnie przyjeżdżają do Polski i cieszą się zaufaniem polskich pracodawców, mimo że zatrudnianie Azjatów wiąże się z koniecznością sprostania dodatkowym formalnościom. Przypominamy, że uproszczona procedura zatrudniania obcokrajowców dotyczy wyłącznie pracowników z Ukrainy. Co zatem należy zrobić, by zatrudnić w swojej firmie pracownika z Azji?
- Zatrudnienie lub outsourcing pracowników z Azji jest możliwy, gdy przedsiębiorca otrzyma od starosty opinię potwierdzającą problem braków kadrowych na danym obszarze. Taka opinia nie jest potrzebna w przypadku zawodów deficytowych.
- Pracodawca kieruje do urzędu wojewódzkiego wniosek o zezwolenie na pracę dla cudzoziemca wraz z opinią starosty.
- Otrzymane zezwolenie na pracę pracodawca wysyła do pracownika z Azji, a następnie rezerwuje w konsulacie termin złożenia wniosku o wizę umożliwiającą Azjacie legalny pobyt w Polsce.
- Pracodawca musi również załatwić cudzoziemcowi ubezpieczenie na czas podróży i pobytu w Polsce.
- Przedsiębiorca sporządza pisemną umowę dostosowaną do charakteru pracy. Obcokrajowiec musi otrzymać tłumaczenie umowy.
Zatrudnianie pracowników z Azji nie jest skomplikowane, ale pochłania czas i wymaga dbałości o szczegóły. Plusem jest to, że Azjaci w większości doskonale znają angielski, a wielu z nich uczy się także polskiego.
Obowiązki pracodawcy zatrudniającego pracowników z Azji
Jakie zasady należy wziąć pod uwagę decydując się na zatrudnienie pracowników z Azji?
- Pracodawca jest zobowiązany zapewnić cudzoziemcom takie same warunki pracy jak polskim obywatelom.
- Wysokość pensji dla obcokrajowców regulują przepisy o minimalnym wynagrodzeniu.
- Pracodawca nie może dopuścić się dyskryminacji, mobbingu i nieprzestrzegania przepisów Kodeksu pracy.
- Przedsiębiorca musi zgłosić pracownika zagranicznego do ubezpieczenia zdrowotnego i społecznego, a także odprowadzać za niego składki ZUS.
- Do zadań pracodawcy należy też obliczanie, pobieranie i wypłacanie zaliczki na podatek dochodowy.
Jak oceniani są pracownicy z Azji w Polsce? Czy warto zatrudniać Azjatów?
Pracownicy z Azji, między innymi obywatele Filipin, Wietnamu i Bangladeszu, chętnie podejmują się pracy w Polsce, ponieważ mogą tu liczyć na znacznie lepsze warunki pracy, stabilne zatrudnienie i korzystną pensję. Przyzwyczajeni do wyzysku obywatele krajów azjatyckich doceniają każdą ofertę pracy w Polsce, co jest szansą dla mniejszych przedsiębiorstw oferujących niższe na tle konkurencji wynagrodzenie.
- Pracownicy z Azji są doceniani za lojalność i zaangażowanie, wynikające z uwarunkowań kulturowych.
- Osoby z krajów azjatyckich wyróżniają się wysokim wykwalifikowaniem i dużą motywacją do pracy.
- Azjaci nie mają problemów z pracą w weekendy i w godzinach nocnych.
- Pracownicy z Azji dobrze znają angielski i szybko uczą się podstaw języka polskiego.
- Azjaci chętnie podpisują umowy na rok lub trzy lata, co zapobiega dużej rotacji pracowników w firmie.
Wynajem pracowników z Azji cieszy się w Polsce coraz większą popularnością, gdyż przedsiębiorcy chętnie korzystają z usług pracowników, na których mogą polegać. Jeśli szukasz dobrych pracowników z krajów azjatyckich, ale obawiasz się formalności związanych z zatrudnianiem obcokrajowców, nie bój się skorzystać z usług dobrej agencji pośrednictwa pracy.
Pozostałe wpisy:
Cechy dobrego handlowca. Jak zrekrutować specjalistę ds. sprzedaży?
Proces rekrutacji handlowca wymaga nie tylko sprawdzenia jego umiejętności i potencjału, ale i głębokiego zrozumienia, jak pewne cechy osobowościowe wpływają na sukces w sprzedaży. Odpowiednie połączenie wybranych cech, zachowań i wzorców myślowych zwiększają szanse na sukces w tej specyficznej roli. Analiza psychologiczna kandydata może być kluczowa w ocenie, czy dana osoba będzie nie tylko skuteczna, ale także odnajdzie się w konkretnych procesach sprzedażowych, prowadzonych w Twojej firmie. Jak więc zrekrutować specjalistę ds. sprzedaży, który nie tylko zwiększy przychody, ale również wpisze się w kulturę Twojej firmy?
5 powodów, dla których warto oddelegować procesy rekrutacyjne do ARTTIME
Koszty rekrutacji w Twojej firmie ciągle rosną? Mierzysz się z trudnościami w znalezieniu odpowiednich kandydatów? A może proces rekrutacyjny trwa zbyt długo i odciąga Twój zespół od kluczowych zadań? Te wyzwania są powszechne w wielu firmach, zwłaszcza w branżach dotkniętych największym deficytem kadrowym. Zatrudnienie odpowiednich talentów wymaga nie tylko nakładów finansowych, ale również czasu i specjalistycznej wiedzy. Na szczęście istnieje sposób, aby te problemy rozwiązać – oddelegowanie procesów rekrutacyjnych do profesjonalnej agencji, takiej jak ARTTIME. O tym, dlaczego warto to zrobić, jak wygląda współpraca z firmą HR, dowiesz się z tego artykułu.
O co pytać kandydatów na rozmowie o pracę?
Jak skutecznie ocenić kompetencje i potencjał kandydatów? Jak zminimalizować ryzyko nietrafionej rekrutacji i wybrać najlepszego pracownika? Wybór odpowiednich pytań, zadanych podczas spotkania z kandydatem, może znacząco wpłynąć na jakość decyzji rekrutacyjnych oraz na efektywność całego procesu. Przeczytaj ten artykuł i dowiedz się, jakie zagadnienia poruszyć w rozmowie z osobami ubiegającymi się o pracę w Twojej firmie oraz na co zwrócić szczególną uwagę.
Social media: