Czym jest rotacja pracowników?

Zgrany i wykwalifikowany zespół to wartość w każdej firmie, jednak nawet w najlepiej ocenianych przez pracowników organizacjach istnieje zjawisko rotacji pracowników. Zatrudnieni odchodzą, awansują lub otrzymują wypowiedzenia — do pewnego stopnia jest to całkiem naturalny proces. Jeżeli jednak wskaźnik rotacji niebezpiecznie rośnie lub utrzymuje się na wysokim poziomie, jest to sygnał, że firma potrzebuje zmian.

Rodzaje rotacji pracowników

Rotacja pracowników to po prostu wymiana osób zajmujących dane stanowisko w firmie. Fluktuacja zatrudnienia jest normalnym zjawiskiem — obecnie niewiele osób decyduje się spędzić całe życie w jednej firmie. Zdarza się również, że za rotację pracowników odpowiada pracodawca, który decyduje się na zwolnienie wybranych osób. Wyróżniamy różne rodzaje rotacji w firmie.

  • Rotacja dobrowolna — pracownik sam podejmuje decyzję o odejściu z firmy.
  • Rotacja wymuszona — pracodawca rozwiązuje umowę z pracownikiem.
  • Rotacja pożądana — odejście mało zaangażowanego pracownika osiągającego niskie wyniki.
  • Rotacja niepożądana — odejście dobrego pracownika osiągającego wysokie wyniki.
  • Rotacja możliwa do uniknięcia — niewielkie zmiany w firmie mogą zapobiec odejściu pracownika.
  • Rotacja niemożliwa do uniknięcia — pracodawca nie jest w stanie zapobiec odejściu pracownika.

Skoro rotacja jest normalnym zjawiskiem, dlaczego zagadnieniu poświęca się tak wiele czasu? Po co mierzy się poziom rotacji pracowników i w jaki sposób częste zmiany kadry wpływają na funkcjonowanie firmy? Odpowiedzi tkwią w istotnej różnicy między normalną fluktuacją, na którą pracodawca nie ma wpływu, a rotacją wynikającą ze sposobu prowadzenia firmy i organizacji pracy.

Obliczanie wskaźnika rotacji pracowników

Gdy pracownicy wymieniają się zbyt często, jest to ważny komunikat dla pracodawcy. Prawdopodobnie istnieją przyczyny, które negatywnie wpływają na warunki pracy i zaburzają funkcjonowanie firmy poprzez brak stabilnego, wykwalifikowanego zespołu. Aby sprawdzić poziom rotacji osób zatrudnionych w firmie, konieczne jest obliczenie wskaźnika rotacji.

  • Wskaźnik rotacji pracowników to zależność między liczbą osób, które odeszły z firmy w ciągu minionego roku i średnią roczną liczbą pracowników.
  • Wskaźnik rotacji możemy obliczyć następującym wzorem: X : Y * 100, gdzie X to osoby zwolnione, a Y to średnia liczba zatrudnionych.

W związku z powyższym współczynnik rotacji w firmie zatrudniającej rocznie 300 osób, przy 35 osobach, które zwolniły się w ciągu roku, będzie wynosił 11,6%. Wynik należy porównać do średniej w branży i na tej podstawie ocenić jego wysokość.

Szacuje się, że rotacja na poziomie 10% jest niska, jednak pamiętajmy, że w niektórych branżach norma może być przesunięta. Świetnym przykładem będzie gastronomia, gdzie duża rotacja pracowników jest powszechnym zjawiskiem.

obliczanie-wskaznika-rotacji-pracownikow

Dlaczego należy zapobiegać dużej rotacji pracowników w firmie?

Niska rotacja w firmie korzystnie wpływa na prestiż przedsiębiorstwa, poprawia efektywność i wyniki zespołu, a także obniża koszty związane z rekrutacją i szkoleniem nowych osób. Dążenie do niskiego poziomu rotacji pracowników jest więc zrozumiałe. Warto przy tym podkreślić, że całkowite zniwelowanie rotacji w dłuższej perspektywie uniemożliwiłoby firmie rozwój.

Z kolei duża rotacja pracowników może wskazywać na gorsze zarządzanie zespołem lub słabe warunki zatrudnienia. W tym wypadku warto przeprowadzić również analizę satysfakcji pracowników i zbadać inne czynniki mogące wpływać na funkcjonowanie i rozwój firmy.

Agencja pracy jako wsparcie przy wysokiej rotacji pracowników

Niskie bezrobocie w Polsce sprzyja rotacji pracowników i w wielu przypadkach pracodawca nie jest w stanie temu zaradzić. W przypadku dużych braków kadrowych rekrutowanie nowych osób jest wyjątkowo czasochłonne i trudne. Od kilku lat istotnym wsparciem dla przedsiębiorców są obcokrajowcy zatrudniani przez agencje pracy.

Doświadczona agencja pracy dla cudzoziemców i osób z Polski ARTTIME może zdjąć z Ciebie obowiązek rekrutowania nowych osób i dbania o formalności dotyczących zatrudnienia. Dzięki temu będziesz mógł poświęcić swój czas na inne, pilne zagadnienia związane z prowadzeniem i rozwijaniem firmy.

Pozostałe wpisy:

Co to jest wywiad behawioralny w rekrutacji?

Co to jest wywiad behawioralny w rekrutacji?

Wywiad behawioralny, stosowany świadomie i z pełnym zaangażowaniem, może stać się bardzo skutecznym, minimalizującym ryzyko nietrafionej rekrutacji, narzędziem HR. Pozwala on nie tylko trafnie ocenić kompetencje kandydatów, ale również stworzyć podstawy dla przyszłej, owocnej współpracy. Jeśli zależy Ci na precyzyjnym dopasowaniu pracowników do ról oraz budowaniu zespołów opartych na zaufaniu, skuteczności i autentycznych kompetencjach, warto głębiej zainteresować się metodą wywiadu behawioralnego.

Prawa i obowiązki pracownika tymczasowego, pracodawcy-użytkownika oraz agencji pracy

Prawa i obowiązki pracownika tymczasowego, pracodawcy-użytkownika oraz agencji pracy

Praca tymczasowa jest formą zatrudnienia, w której uczestniczą trzy podmioty: pracownik tymczasowy, agencja pracy tymczasowej oraz pracodawca użytkownik. Każdy z nich posiada określone prawa i obowiązki, które regulują ich wzajemne relacje. Jeśli rozważasz nawiązanie współpracy z agencją lub chcesz lepiej zrozumieć mechanizm działania pracy tymczasowej, ten artykuł jest dla Ciebie.

7 obszarów, w których praca tymczasowa może zapewnić Ci oszczędności

7 obszarów, w których praca tymczasowa może zapewnić Ci oszczędności

Czy praca tymczasowa to rozwiązanie odpowiednie dla Twojej firmy? Co tak naprawdę oznacza termin pracy tymczasowej i jak najefektywniej wykorzystać jej potencjał? Jakie korzyści zapewnia usługa pracy tymczasowej świadczona przez agencję pracy, taką jak ARTTIME? Zapoznaj się z tym krótkim poradnikiem, by podjąć świadomą decyzję o optymalizacji kosztów zatrudnienia w swoim zakładzie.

Social media:

Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.