Jak rekrutować tymczasowych pracowników?
Rekrutacją tymczasowych pracowników zajmują się agencje pracy tymczasowej. Współpraca z zaufaną agencją oznacza brak problemów kadrowych, optymalizację budżetu i realną oszczędność czasu. Poznaj szczegóły dotyczące tymczasowego zatrudniania pracowników.

Zatrudnianie pracowników tymczasowych
Kwestia zatrudniania pracowników tymczasowych przez agencję pracy tymczasowej jest regulowana ustawą z 9 lipca 2003 roku (Dz. U. 2003 Nr 166 poz. 1608 o zatrudnianiu pracowników tymczasowych). Mowa w niej między innymi o tym, że tymczasowego pracownika można zatrudnić na podstawie umowy o pracę na czas określony lub umowy prawa cywilnego. Z ustawy dowiemy się również o tym, do czego pracodawca jest zobowiązany przy zatrudnianiu osób do pracy tymczasowej. To przede wszystkim konieczność zapewnienia pracownikom odpowiednich szkoleń oraz odzieży ochronnej.
Pracownika tymczasowego nie można zatrudnić, gdy:
- praca jest szczególnie niebezpieczna,
- wybrane stanowisko obejmuje stały pracownik, który uczestniczy w strajku.
Co istotne, większość regulacji prawnych dotyczy umowy zawieranej między pracodawcą-użytkownikiem a agencją pracy tymczasowej, ponieważ to właśnie agencja będzie zajmować się pozyskiwaniem pracowników i podpisywaniem z nimi umów zgodnych z wytycznymi wskazanymi przez pracodawcę-użytkownika.
Jak działa agencja pracy tymczasowej?
Pracodawca, który potrzebuje pracowników tymczasowych, nawiązuje współpracę z agencją pracy tymczasowej. Głównym punktem jest stworzenie umowy regulującej zasady współpracy i charakter zlecanej pracy. W takiej umowie powinny znaleźć się przede wszystkim:
- informacje o przerwach przysługujących pracownikowi,
- ustalenia dotyczące wynagrodzenia i dodatkowych świadczeń.
Pośrednictwo pracy tymczasowej jest regulowane na podstawie art. 29 § 3-33 Kodeksu pracy. Pracodawca użytkownik zawiera umowę z agencją, a agencja rekrutuje i zatrudnia pracowników tymczasowych. Do obowiązków agencji należy także pokrywanie kosztów zatrudnienia. Warto wspomnieć, że pracownik tymczasowy u jednego pracodawcy może być zatrudniony maksymalnie na okres 18 miesięcy, w okresie obejmującym kolejne 36 miesięcy.
Praca tymczasowa a wynagrodzenie, świadczenia, urlop i staż pracy
Pracodawca-użytkownik wspólnie z agencją pracy tymczasowej ustala wysokość wynagrodzenia, które nie może być niższe od rocznych minimalnych zarobków. Wynagrodzeniami i opłacaniem świadczeń związanych z kosztami zatrudnienia zajmuje się agencja.
- Pracownik zatrudniony na umowę o pracę tymczasową ma prawo do zwolnień lekarskich.
- Urlop na żądanie jest możliwy w momencie, gdy pracownik tymczasowy przepracował co najmniej 6 miesięcy.
- W przypadku ciąży możliwe jest przedłużenie umowy (jeżeli początkowo zawarto umowę na dłużej niż miesiąc).
- Praca tymczasowa zalicza się do stażu pracy.
W przypadku, gdy z pracownikiem zawarto umowę cywilnoprawną, powyższe korzyści nie obowiązują, gdyż umowa zlecenie nie podlega pod Kodeks pracy. Tymczasem niezależnie od umowy pracownik tymczasowy powinien być traktowany w miejscu pracy na równi z innymi zatrudnionymi i mieć takie same obowiązki.
Może Cię zainteresować: Obowiązki pracodawcy, który zatrudnia cudzoziemców
Podsumowanie
Pośrednictwo pracy tymczasowej jest wykorzystywane głównie w pracy sezonowej lub jako okresowe bądź doraźne wsparcie zespołu zatrudnionego na stałe. Pracodawca-użytkownik podejmuje współpracę z agencją pracy tymczasowej, która przejmuje obowiązki związane z zatrudnianiem pracowników. Za pozyskiwanie pracowników i opłacanie kosztów zatrudnienia odpowiada agencja, natomiast pracodawca koordynuje pracę osoby zatrudnionej tymczasowo tak samo, jak w przypadku pozostałych pracowników.
Pozostałe wpisy:

Państwowa Inspekcja Pracy – czym się zajmuje, co kontroluje i jak przygotować organizację na jej wizytę?
Choć często kojarzona głównie z kontrolami i karami, pełni również funkcję edukacyjną i wspierającą. Dobrze przygotowana firma nie tylko nie musi obawiać się kontroli, ale może skorzystać z niej jako okazji do wzmocnienia standardów i poprawy organizacji pracy.

Efektywne zarządzanie zespołem pracowników ze Wschodu
Wielu menedżerów w Polsce mierzy się obecnie z wyzwaniem prowadzenia zespołów złożonych z pracowników pochodzących z krajów wschodnich. Nowe kultury, różne podejścia do obowiązków, nie zawsze tożsame z naszymi style komunikacji – to czynniki, które mogą generować trudności, ale jednocześnie stanowią cenne źródło wiedzy oraz rozwoju kompetencji liderskich.

Jakie są wymagania prawne dotyczące zatrudniania pracowników z Gruzji?
Zatrudnianie pracowników z Gruzji cieszy się w Polsce coraz większym zainteresowaniem – szczególnie w branżach takich jak produkcja, logistyka, budownictwo czy rolnictwo. Obywatele Gruzji mogą podejmować w Polsce legalną pracę, jednak procedura ich zatrudnienia wymaga spełnienia określonych wymogów formalnych i prawnych. Poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje, które powinni znać pracodawcy planujący zatrudnić obywatela Gruzji.
Social media: